Hvad er Google Business Profile?
Google Business Profile er Googles platform hvor virksomheder kan indsætte deres virksomhedsinformationer – såsom åbningstider, link til virksomhedens hjemmeside, virksomhedsbeskrivelse, produkter og meget mere. Det er også muligt at poste nyheder og tilbud til sine kunder. De informationer man indsætter i Google Business Profile, vises blandt andet til højre for de organiske søgeresultater når man bruger en browser på en computer. På mobiltelefonen vises resultater fra Google Business Profile som noget at det første. Søger du eksempelvis et pizzeria, vil du få vist de pizzeriaer der ligger i nærheden, denne data bliver hentet fra Google Business Profile som forkortelsen GBP.
Alle virksomheder som er tilmeldt GBP har modtaget et fysisk brev med posten, hvorfor troværdigheden er stor. Det betyder også at det ikke er hvem som helst der kan oprette falske profiler, og eventuelt gemme sig bag en lyssky forretning.
Anmeldelser er også en del af GBP, som igen kan være med til at øge troværdigheden til jeres virksomhed.
Hvorfor bruge Google Business Profile?
GBP er vigtig for din virksomhed af flere grunde – det bedste argument er, at det første der vises i en Googlesøgning på en mobiltelefon er informationer fra GBP, som blandt andet kunne være en oversigt fra Maps. Har du en fysisk butik som eksempelvis ikke bliver fundet på Maps, kan dette koste dig kunder.
Hvad kræver det at vedligeholde Google Business Profile?
Vil du vises som en af de første i GBP er det vigtigt at alle informationerne omkring din virksomhed er udfyldt korrekt. Dernæst er det vigtigt at poste nyheder, tilbud og produkter så dine kunder bliver præsenteret for de vigtigste informationer på det givne tidspunkt. Det kræver en del timer om måneden at vedligeholde ens GBP konto, men da det er en god investering for ens forretning er timerne givet godt ud. Hvis du har brug for en pakkeløsning inden for drift af digital tilstedeværelse, hvori opdateringer af GBP indgår – så prøv en af Boost Kommunikations pakkeløsninger “Drift af digital tilstedeværelse”.
Læs om “Drift af digital tilstedeværelse” her
Hvordan får jeg en konto?
Hvis du allerede i dag har en Google konto, skal du blot registrerer din virksomhed via GBP hjemmeside. Tilknyt din Google konto GBP her.
Tilmeldingen kræver et fysisk brev fra Google, hvorfor det er en god idé at starte allerede nu. Herefter vejleder systemet dig igennem opsætningen.
Konklusion
Som virksomhedsejer kommer du ikke uden om GBP. Google har i øvrigt udmeldt at der i 2021 vil være en større sammenhæng mellem virksomhedernes hjemmeside, sociale medier og GBP – i forhold til de organiske visninger. Derfor er det vigtigt at søgeordene på din hjemmeside også fremgår af de nyheder og tilbud som du poster på GBP.